• Bublina
  • Obsah
  • Bublina - Žít fikci Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Použijte prosím novější prohlížeč.

    BUBLINA #2
    2020

    Redakce:
    Tamara Spalajković, Barbora Bažantová, Dominika Dobiášová, Jiří Gruber, Jakub Mynář, Lukáš Prokop, Tadeáš Polák, Kristýna Sidlárová, weru Špundová

    Grafický design a sazba:
    Kristýna Sidlárová

    Cover art:
    Dominika Dobiášová, Lukáš Prokop

    Web Design a vývoj webu:
    Jakub Mynář

    Přispěvatelé:
    Jan Bražina, Nela Bártová, Palo Fabuš, Jan Glín, Andreas Gajdošík, Šimon Kadlčák, Vojtěch Luksch, Tomáš Moravanský, Jakub Mynář, Jakub Němec, Tereza Sachrová, Galen Tipton, Jakub Verich, Dragana Zarevska

    Poděkování:
    Filip Cenek, Daniel Rajmon, Vojtěch Škuta, Martin Mazanec, Karel Bařina, getkirby.com

  • Editoriál: Žít fikci Použijte prosím novější prohlížeč.

    Editoriál: Žít fikci

    Rozhodnutí vstoupit do světa institucí nám může bezesporu pomoci otevřít mnohé dveře. Většinou jsou to konkrétní, hmotné dveře vedoucí do konkrétních, hmotných kanceláří nebo budov. Ať už se ale jedná o tento druh dveří, nebo o abstraktní bránu vedoucí třeba k určitému druhu poznání, prostory, do kterých ústí jsou většinou celkem pevně orámované. Co si často během tohoto procesu neuvědomujeme je fakt, že ve stejnou chvíli, co se jedny dveře před námi otevírají, ty za námi se nenávratně zavřou. Leda bychom byli, stejně jako Lucinka vstupující skříní do Narnie (ačkoli v jejím případě šlo víceméně o protipohyb k tomu našemu), dostatečně uvědomělí a nechali si otevřená zadní vrátka.

    Svět, který vkročením do instituce opouštíme, totiž nemusí být nutně vnímaný jen jako nedospělý. Zvlášť v případě umělecké tvorby se taky může jednat o svět v mnohém svobodnější. Třeba proto, že jeho hranice nejsou udávány vnějšími požadavky ani nutností zisku, ale naší vnitřní potřebou tvořit a pocitem naplnění, který během toho zažíváme.

    Jestli je možné tenhle pocit neztratit ve chvíli, kdy ho svým způsobem komodifikujeme – ať už jsou naší odměnou peníze nebo pomyslná sláva, je jen jedna z mnoha otázek, na které neexistuje jednoznačná odpověď. Stejně jako na to, který z těchto dvou světů – jestli ten dospělý, odehrávající se v rámci institucí, anebo ten venku za jejich okny, je ten autentický, skutečný. Možná by tyto světy mohly fungovat v synchronicitě, koneckonců jsme to i my sami, kdo má možnost přenastavit jejich vzájemnou rovnováhu. Ať tak či tak, začátek něčeho nového znamená konec něčeho stávajícího, a tak se prozatím můžeme shodnout na jediném. Nic, co by se dalo s jistotou označit jako skutečnost vůbec neexistuje a nám potom zbývá jediné.

    Žít fikci.

  • Obsah Použijte prosím novější prohlížeč.

    Obsah

    • Editoriál: Žít fikci #02
    • Panelová diskuze: Je Theodore Twombly (stále) jednorozměrný? #04
    • Rozhovor Báry Bažantové s Jakubem Verichem #05
    • Jakub Němec: .gifs #06
    • Rozhovor Báry B. a Tadeáše P. s Janem Glínem: Je to láska a válka v jednom #09
    • Nela Bártová: Báseň z cyklu DREAM JOURNAL #13
    • Rozhovor Lukáše Prokopa s Galen Tipton #14
    • Rozhovor Tamary Spalajković se Šimonem Kadlčákem: Svět je plný záhad, proto je potřeba víru, naději a lásku #17
    • Jim Krutor: Clean Slate (2021) #24
    • Jan Bražina: Když je ateliér u mě, já tam nejsem #25
    • Jiří Gruber: Pozapomenutá líheň forem i přístupů – Judson Gallery z Downtownu #30
    • Rozhovor Dominiky Dobiášové s malířem Vojtěchem Lukschem: Starting MS-DOS #32
    • Tereza Sachrova: Tůně #35
    • Iga Świeściak: CAPABLE YET IMMOBILE Storyboard for Dürer's Melancolia I. #41
    • Přispěvatelé #48
  • Panelová diskuze: Je Theodore Twombly (stále) jednorozměrný? Použijte prosím novější prohlížeč.

    Panelová diskuze: Je Theodore Twombly (stále) jednorozměrný?

    discord.com/invite/uTKWMr4HuA

    Zveme na panelovou diskuzi doktorandů FaVU, která se odehraje v průběhu dní 28. - 29. 1. 2021 formou online chatu na platformě Discord. Diváci či čtenáři budou moci v jednom ze dvou kanálů tuto diskuzi sledovat, v druhém odděleném kanálu pak také pokládat dotazy diskutujícím doktorandům. Stay tuned! V průběhu ledna zveřejníme link, prostřednictvím kterého se budete moci připojit a sledovat celý průběh diskuze.

    • Dragana Zarevska
    • Palo Fabuš
    • Tomáš Moravanský
    • Andreas Gajdošík

    Výchozím tématem diskuze „Je Theodore Twombly (stále) jednorozměrný?“ odkazujeme na knihu Jednorozměrný člověk Herberta Marcuseho z roku 1964 a romantický sci-fi film Her z roku 2013. V obou případech díla z různých úhlů pohledu reflektují technologii. Téměř 60 let starý text knihy operuje s kritikou industrializace, automatizace a společnosti, která tento nepodařený (nebo až příliš vydařený?) technologický pokrok neumí přetavit do skutečného nástroje osvobození člověka od ducha omezující práce a nepravých potřeb. Obklopen politickými systémy kapitalismu a komunismu, které Marcuse oba kritizuje jako utlačovatelské a vojenské, realizuje člověk své jednorozměrné vidění světa. Lidské individuum není schopno vymanit se z tohoto jednorozměrného myšlení, které je založeno na pouhém nekritickém uspokojování vnucených nepůvodních potřeb. Obrovská rychlost pokroku a jeho masivní rozsah působí na nejrůznější aspekty lidského života, zamezují existenci funkční opozice vůči tomuto technologickému světu, přinášejícího sice opojný blahobyt, ale také utlačování domnělé svobody jedince.

    Ne až tak starý film Her nás naopak přivádí do světa nepříliš vzdálené budoucnosti. Do prosluněné openspace růžové kanceláře, kterou obklopuje strohost betonového městského centra. Po rozchodu s životní partnerkou se Theodore rozhodne vyzkoušet nový inteligentní operační systém. Sympatický ženský hlas, který se sám pojmenuje jako Samantha, s ním postupně navazuje nejprve lehce nedůvěřivý, avšak vřelý přátelský vztah. Z původní opatrné zvědavosti a následných vzájemných rostoucích sympatií, i přes nejrůznější bariéry, přerůstá vztah Theodora a Samanthy v opravdovou mileneckou lásku.

    Důležitým pojítkem mezi těmito dvěma díly je právě role člověka, technologie a jejich již veskrze dlouho problematický vztah. Lze ještě měřit realitu ve filmu Her měřítky Jednorozměrného člověka? Co by řekl Marcuse na milostný vztah s AI? Je Theodore jednorozměrnou figurkou v naoko pozitivním světě, který je ovládán nějakou vyšší mocí? Kdo nebo co to ale je?

  • Rozhovor Báry Bažantové s Jakubem Verichem Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Jakub Němec: .gifs Použijte prosím novější prohlížeč.

    Jakub Němec: .gifs

    .gifs reaguje na vnímaní rychlé prezentace informací na Instagramu (ig). Vlna obrazové obsese generuje nový prostor pro vytváření nových forem výtvarného díla. Fotografie, video, gif nebo mem zveřejněný na ig se stává často nejdůležitějším procesem a jedinou výslednou prezentací. Dílem bývá často i samotný příspěvek.

    Řekněme, že je ig jakousi otevřenou galerií, která spoluutváří uměleckou scénu, je její součástí. Vnímáme v ní existenci přerodů a fluktuací různých témat. Každá se ale maximálně přizpůsobuje rozhraní uživatelských možností aplikace. Ta následně rozhoduje a stanovuje pravidla: Co je vhodné? Co je nevhodné? Co je dle algoritmů příliš vulgární? Tato pravidla přijímáme, podléháme kritériím aplikace při „uploadování“ fotodokumentace, ba dokonce i při tvorbě samotného díla. Tvoříme s vědomím jejich existence.

    Deformujeme formálně i tematicky postupy tvorby a společně svými sdílenými díly a názory, potvrzenými „like“, akcelerujeme přerod undergroundu do trendy normalizovaného mainstreamu. Bez pornografie, bez explicitního zobrazení sexu, bez morbidity. Přes síto automaticky generované selekce, cenzury či filtru se nedostává celá určitá vrstva témat, ideí a umění „ven“ – k divákovi – k uživatelovi.

    Text u příspěvků na ig je upozaděn. Hraje méně důležitou roli ve prospěch obrázku.
    Obsah díla není v úplnosti rozklíčován, uživatel k tomu není veden, jeho možnost interakce s dílem vlivem uživatelského rozhraní klouže po povrchu. Prohloubení nenapomáhá ani nástroj „like“. Jsou tu sice linky, odkazy na jiné weby, ale právě kvůli nim lze považovat příspěvky na ig za existenciální reklamní bannery.

    .gifs – bannery v rychlosti a stále dokola přehrávají obrázkové univerzum problémů současné existence. Logo uprostřed .gifs nepřivádí blíže k hlubšímu pochopení obsahu, naopak – cenzuruje, legitimizuje, sjednocuje. Multiplikuje filtry. Logo je navíc pozadím schématu čtyř logických přístupů k tvorbě ig příspěvku – COOLNESS, Neverending Story, trés complique a TABU.

  • Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Rozhovor Báry B. a Tadeáše P. s Janem Glínem: Je to láska a válka v jednom Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Použijte prosím novější prohlížeč.

    Rozhovor s Janem Glínem, jezdcem na železném draku.

    Jan Glín je tulák, hoboe našich dní. Náš rozhovor s ním vznikal na dálku, někde na trase mezi Řeckem, Itálií, Budapeští a Prahou. Mluvili jsme o dobrodružství, umění i osamění, které se snoubí s jeho nekonečným putováním.

    T: Zkusíme začít někde od začátku: co je pro tebe tou nejhlavnější ze všech různých motivací se na ty často očividně velmi nepohodlný a fyzicky náročný cesty vydávat?

    JG: Je to pro mě druh odpočinku i nějaký restart. Vystoupím z každodenního života a najednou si uvědomím věci, které bych si jinak neuvědomoval, urovnávám si hodnoty i myšlenky. Při mých dobrodružstvích jsem poznal sám sebe, zjistil, kde mám hranice a naučil se být o trochu více zodpovědným mladíkem. Taky zažívám stavy, kdy cítím, že jsem teď a tady. Noc, příroda, dlouhý konvoj železných nestvůr a já s nimi jedoucí do temnoty a neznáma. Nevím, co bude. Vnímám pouze přítomnost a věci, které vidím, slyším, cítím okolo sebe v daný moment. Tělo většinou trpí, mozek taky, ale duše je nejvíc spokojená. Je to láska a válka v jednom. Další motivací je poznávání nových zemí, měst, seřadišť, lidí, anebo drobné goals, jako například vykoupat se v Severním moři nebo si dát k obědu pizzu v Itálii.

    B: Jak ses k ježdění na vlacích vůbec dostal? Přišel jsi k tomu svojí vlastní cestou nebo existuje kolem ježdění na nákladních vlacích nějaká komunita?

    J: Začal jsem s tím cca 5 let zpět. Lákalo mě to už od mládí a díky graffiti jsem měl znalosti k tomu, abych věděl, jak hacknout železniční systém a využít ho ve svůj prospěch. Bylo otázkou času, než jsem se vydal na svůj první výlet. Hodně lidí to chce dělat, ale nikdo neví jak. Já jsem byl ve výhodě, že jsem věděl, jak se chovat v prostoru kolejí, jak nevypadat podezřele a jak chytnout ten správný vlak. První roky jsem se tomu věnoval spíše rekreačně a snažil se učit co a jak, zjišťoval všelijaké informace a nebo jen trávil čas v seřadištích všude po Česku a pozoroval, jak to všechno funguje. Není to jenom o tom naskočit na vlak. Je to hodně o pokoře a znalostech, ke kterým se člověk musí složitě dopracovat. Vždy se snažím vědět, na jakém vlaku jedu, co za produkt převáží, odkud kam míří a která společnost ho vlastní.

    Řekl bych, že v Česku nikdy nebyla žádná komunita lidí, kteří by tohle aktivně dělali a trošku nad tím i přemýšleli. Nemá to tady tradici. Jsou tu lidi, kteří to třeba párkrát zkusili, ale nikdo, kdo by to vyloženě hrotil a systematicky se tomu věnoval. Hodně lidí, kteří to zkusí v tom nenajdou magii nebo něco hlubšího, berou to jen jako adrenalinovou zábavu, takže jim to po pár jízdách začne připadat nudné a skončí s tím. S tímhle přístupem bych u toho taky dlouho nevydržel.

    Kromě mě u nás jezdí ještě několik dalších lidí, část z nich jsou moji kamarádi, které jsem do toho zasvětil, nebo někdo, koho jsem inspiroval. Pak je zde určitě nějaký počet lidí, kteří si jedou svoje a vůbec o nich nevím. V zahraničí je více jezdců, s několika jsem v kontaktu.

    B: To, co děláš se zdá jako celkem osamělý způsob trávení času. Alespoň na mě to působí spíš tak, že jde o nějakou přímou konfrontaci jednotlivce s dobrodružstvím. Vyrážíš na cesty někdy i s dalšími lidmi?

    JG: Tyhle zážitky je fajn prožívat s někým, dal jsem pár výletů s dobrými kámoši nebo ženami a bylo to skvělé, ale ve výsledku si nejvíce užívám, když jedu sám. Je to intimnější, zažívám silnější pocity a víc se bojím. Navíc některé jízdy jsou hodně náročné, občas je to moc i na mě a nikdy nevíš, jak ty extrémní podmínky zvládnou snést lidi, kteří něco takového zažívají poprvé. Při sólo jízdách je menší pravděpodobnost, že si tě někdo všimne, odpadá zodpovědnost za druhé a to, že jim musíš všechno vysvětlovat.

    B: Jak moc velkou roli hraje ve tvým putování láska k vlakům?

    J: K vlakům mám přirozeně blízko už od útlého mládí. Několik členů mojí rodiny pracuje nebo pracovalo na železnici, například brácha je strojvedoucím nákladních vlaků, takže to mám v sobě. Když mi bylo 10 – 15 let, hodně jsem se poflakoval v brownfieldu nedaleko mého...

    Pokračování na následující straně
  • Použijte prosím novější prohlížeč.
    Pokračování z předchozí strany

    ...bydliště, kde jsem nasál tu temnější stránku železniční infrastruktury. Toxické džungle, parovody, sprejeři, bezdomovci, feťáci, staré vagony a fabriky všude okolo, kterým dominuje obří chemička DEZA. Celou tuhle oblast protíná železniční koridor směřující z Prahy na Slovensko. Bylo to moje hřiště, kde jsem si mohl dělat, co jsem chtěl. I přes všechno nebezpečí, které mi tam hrozilo, to byl můj safe-space. Tohle místo mě nějakým způsobem zformovalo.
    Nicméně neřekl bych, že jsem nějaký vlakový ultra-fanoušek. Unifikované čisté nádraží s modrým zábradlím všude kolem a moderní osobní vlaky, které už pomalu ani nevypadají jako vlaky mě nechávají chladným.

    T: Jaký jsou tvoje osvědčený recepty, jak překonávat absolutní fyzickou vyčerpanost při jízdách (kromě spánku)?

    J: Mám velký problém se spaním venku a když jezdím na vlacích nebo jsem v okolí kolejí, tak se tento problém ještě prohlubuje. Stává se, že i několik dnů nespím. Mým jediným odpočinkem je hibernace – ležím, mám zavřené oči, ale jsem vzhůru. S příchodem ranních hodin mi většinou „přepne“ a z ničeho nic se objeví neznámá energie. Takhle dám maximálně tři dny. Dalším pomocníkem je stres a adrenalin, který tě udrží při bdělosti, i když už nemůžeš.

    T: Zahraniční hoboes, co jsem viděl, bývají často na fotkách dost brutálně otlučení. Daří se tobě větším karambolům vyhýbat?

    J: Během prvních jízd jsem občas spadnul při vystupování. Chvilku mi trvalo, než jsem si uvědomil, že musím vyskočit do běhu po směru jízdy vlaku, aby to se mnou neškublo. Postupem času se člověk naučí v tomto prostředí pohybovat. Víš, kam můžeš šlápnout, čeho se chytit atd. Já jsem dost opatrný a každý pohyb na vlaku dopředu promýšlím. Nicméně začátkem roku 2019 se mi stala taková nepříjemnost s levým okem. Bylo to období, kdy jsem jezdil i několikrát týdně, sice krátké trasy, ale na vlaku jsem byl téměř každý den. Když jezdíš, tak jsi neustále v prachu a větru, což není úplně příjemné pro oči. Po nějaké době mě začalo pálit oko. Bylo zarudlé kapaly z něj slzy a hnis. Jezdil jsem dál a říkal si, že to přejde. Nepřecházelo. Pak se to dostalo do fáze, kdy bolest už nešla vydržet, bylo to, jako by mi někdo zatloukal hřebík skrz oko do mozku. Šel jsem na pohotovost, zjistili, že tam mám spoustu špíny a tři záněty. Přímo do oka mi píchli několik injekcí, vyčistili ho a měsíc jsem se díval na svět pouze jedním okem. Postupem času se očičko uzdravilo a naštěstí vyvázlo bez následků.

    B: Vím, že hojně využíváš Instagram. Dokážeš nějak kriticky nahlídnout a shrnout nebo vysvětlit svůj vztah k sociálním sítím? Pro mě, jakožto zástupce trochu jiný generace, je špatně srozumitelný, proč prezentovat to, co děláš v nějaký internetový rovině. Vnímám v tom potenciál ke komodifikaci něčeho skutečnýho, co by z mýho pohledu mohlo být od nehmatatelnýho světa internetu a sebeprezentace osvobozený, co by mohlo fungovat samo pro sebe, pro radost z jízdy, ne pro pozornost ostatních.

    T: Zároveň chápu, že ta práce se sociálními sítěmi může být způsob, jak umožnit ostatním to s tebou spoluprožít, nebo strategie v boji s už zmíněnou samotou na cestě...

    J: Nad tímhle přemýšlím hodně, hlavně poslední dobou. Dostal jsem se do fáze, kdy mě sleduje na Instagramu spousta lidí. Říkám si, jestli je potřeba, aby viděli úplně všechno. Byl jsem zvyklý to, co zaznamenám vždy prezentovat online a teď se to odnaučuju. Nicméně moje generace v podstatě vyrostla v prostředí sociálních sítí, takže k tomu máme odlišný přístup než starší ročníky a je to pro nás přirozené. Nemám pocit, že by se to nemělo prezentovat vůbec. Přece jenom je to něco, čemu věnuju většinu svého času. Je to moje umění, chci ukázat ostatním, co dělám. Navíc lidi jsou hladoví po contentu, který tvořím, tak je krmím.

    Rád nahrávám videa a fotky na instastories živě z terénu, takže mí sledující vidí v podstatě...

    Pokračování na následující straně
  • Použijte prosím novější prohlížeč.
    Pokračování z předchozí strany

    ...živě moji cestu. Z pohodlí domova vidí, jak mrznu někde ve Slovinsku a prožívají to semnou. Nebo se děje to, že nahraju fotku z nějakého města v zahraničí a cizí člověk mi napíše: „Hej, to je moje město, tady bydlím! Kdyby ses chtěl osprchovat nebo přespat, tak mi dej vědět.“ Přijde mi to geniální. Za tu dobu, co tohle dělám jsem na cestě poznal spoustu skvělých lidí a přátel, kteří mi hodně pomohli a ke kterým bych se bez internetu a téhle „sebeprezentace“ pravděpodobně nedostal. Sociální sítě využívám jako nástroj, který mi pomůže v reálném světě, nevnímám je jako způsob k dosáhnutí fejmu nebo něčeho podobného. Fejm získávám tam venku, na vagónech.

    T: Je nějaké médium, které ti pro prezentaci tvých cest a pro sdílení zážitků připadá po těch letech zkušeností nejvhodnější? Nebo vidíš smysl v různém kombinování od zinu po videa a dál?

    J: Došel jsem k tomu, že mi nejvíce vyhovuje text. Na základní škole jsem rád psal slohovky a teď se k tomu vracím. Občas s tím sice dost bojuju, jelikož nečtu vůbec knihy. Ale baví mě průběh toho psaní. Pátrání v paměti, co a jak bylo, přehrávání si určitých situací a kontrolování fotek v mobilu, podle kterých to pak píšu. Je to jako bych to vše zažíval znovu.

    Mám rád psaní tzv. vzkazů v láhvi. Tenhle výraz jsem teď použil poprvé, ale myslím, že to skvěle vystihuje. Spočívá v tom, že pomocí voskovky, fixu, spreje nebo kamene napíšu na nákladní vagón svoje emoce nebo myšlenky. Vagon se vzkazem pak objede celou Evropu a pár lidí si to možná přečte a něco to v nich zanechá. Nebo nezanechá. Jen si to přečtou a to klidně stačí. Když potkávám v seřadištích cizí vzkazy, vždy mě to nesmírně potěší. Je to taková kronika vlakových tuláků, která pro nezasvěcené lidi zůstává bez povšimnutí. Jakmile do toho člověk pronikne, tak objeví skrytou síť spojující lidi z celé Evropy, kteří se sice osobně neznají, ale díky tomuto k sobě mají blízko.

    Před pár dny jsem se vrátil z 6denního výletu po Itálii, Slovinsku a Rakousku. Stalo se toho strašně moc. Byl to jeden z mých nejnáročnějších a nejzáživnějších výletů, tak bych se o to chtěl podělit i s ostatními. Tentokrát jsem si řekl, že bych rád udělal nějaký malý zin. Uvidím, jestli se podaří.

    Ještě bych chtěl zmínit, že o mně kamarádi z FAMU dělají dokument. Materiál jsme natáčeli od jara do podzimu 2020 a momentálně je to ve fázi střihu. Nebude to jen o ježdění na vlacích, ale i o mém přístupu k životu, srandách, toulání, pití braníků atd. Zkrátka takový „Jan Glín extrakt“ se vším všudy. Mohlo by to být venku na jaře 2021.

    B: Je to, co děláš podle tebe důležitý i společensky? Nebo o tom přemýšlíš v čistě osobní rovině?

    J: To nevím. Líbí se mi na tom to, že to nemá žádný smysl a že je to naprosto zbytečné, co se týče nějakého obecného hlediska. Dělám to jen kvůli sobě, ale teď mě tak napadá, že tady mým působením možná zanechám nějaký odkaz. Třeba v Česku bude v budoucnu díky mně jezdit na vlacích více lidí.

    B: Nechybí ti při tom věčným putování nějaká stabilita nebo něco jako pocit domova?

    J: Stabilita mi v životě chybí asi nejvíce. Dlouhou dobu jsem cítil v duši smutek a nedokázal si ho odůvodnit. Nedávno mi došlo, že je to vlastně kvůli tomu, jak žiju. Všechno je takové roztříštěné. Chvilku jsem tady, pak jedu tam, pak jsem 5 dní někde a odtud jedu jinam. Furt dokola. Je sice fajn, že navštívím skvělá místa a hodně toho zažiju, ale řekl bych, že to nemá moc hloubku. Chybí mi budování nějakých trvalých vztahů a hodnot. Od února žiju v Praze, ale spíš než domov mi to přijde jako nějaká moje základna, kde trávím čas mezi návratem a dalším výletem. Potřebuju se více socializovat a nalézt balanc mezi tím, co chci dělat a normálním životem. Snad na tom přes zimu zapracuju.

    Dotazovali se Bára B. a Tadeáš P.

  • Nela Bártová: Báseň z cyklu DREAM JOURNAL Použijte prosím novější prohlížeč.

    Nela Bártová: Báseň z cyklu DREAM JOURNAL

    *
    tvůj byt je opakem
    tvé duše
    existuje
    s oknem vysoko
    do kterýho nakoukneš v jediný moment
    když ti klepu popel
    do postele

  • Rozhovor Lukáše Prokopa s Galen Tipton Použijte prosím novější prohlížeč.

    Rozhovor Lukáše Prokopa s Galen Tipton

    LP: „Smyslem imaginativní literatury je prohloubit tvé chápání světa – to, jak rozumíš svým bližním i vlastním pocitům, jak rozumíš svému údělu.“

    Tuto větu jsem si půjčil od jedné z mých nejoblíbenějších autorů Ursuly K. Le Guin, z její eseje Proč se Američané bojí draků?, protože je nejlepším úvodem do tohoto rozhovoru i mé volby, proč tě o něj požádat. Myslím, že všichni jsou po poslechu tvé hudby ponecháni ve stavu jakési bázně, rozjařenosti, ale hlavně porozumění vnitřní logice hudby samotné anebo jakéhosi nadlidského pochopení, které nás prvně hudbou provází, aby potom jako reziduum pokračovalo i po skončení poslechu. Vychází tato „aura“ z tvého procesu skládání hudby nebo je primárním kočím všech přítomných zvuků?

    Nejvíce zřejmá je na tvé práci její podrobně propracovaná komplexita – taková, ze které by ve fantasy světě nepochybně vzešla vílí umělá inteligence. Tento pocit mám hlavně u alb ungoliant a jeho předchůdce fake meat, uvnitř kterých si dokáže každý jednoduše představit odehrávající se příběh se všemi prvky nejlepší knihy, kterou jsme kdy četli. Přetékají představami dalekosáhlých krajin a zemí, které se všude kolem nás rozprostírají, jako bychom se ocitli v paralelním světě, který léta existuje a dál existovat bude nezávisle na námi přítomném okamžiku (obě alba u mě dokonce přežívají ve formě pořád se rozvíjejících příběhů a forem). Máš taky takový pocit, že Tolkienova Ungoliant násilně vtrhla do tvého alba z kdysi „před začátkem světa“ a roztrhla hranici mezi fantazií a realitou (jako se jí to již povedlo s dvěma druhy pavouků: Nemesia ungoliant a Ochyrocera ungoliant?

    GT: Vtrhnutí je podle mě správný pojem! Nahrávka neměla velkou část svého života jakékoli jméno, jako by čekala, až se něco uchytí. Když jsem poslouchala video eseje na Youtube o mytologii Pána prstenů (pro mé osobní potěšení, nikoli kvůli snaze najít albu název), tak se jméno Ungoliant z ničeho nic vynořilo, aniž bych o něm kdykoli předtím v Tolkienově díle slyšela. To slovo samotné i jeho výslovnost mě k němu napoprvé přitahovaly. Jen říkat ho nahlas bylo hluboce uspokojující. Většinou se k názvům alb jakkoli nevážu, dokud mi na opravdu dlouhou dobu nepřilne do hlavy, což se jménu Ungoliant povedlo nejdéle.

    Sama Ungoliant byla natolik mysteriózní a temná, že použít její jméno mi připadalo naprosto perfektní. Kromě její nátury (bytost čisté temnoty a nadměrnosti) o ní není mnoho napsáno, a tím se otevřel velký prostor pro interpretaci a lidskou představivost toho, jak jednotlivé prvky interpretovat či jestli je vůbec brát v potaz.

    Líbí se mi představa, že se celá nahrávka odehrává v jejím žaludku. Všechny světy a sny, které pohltila se nyní mísí a stýkají do zvláštních, nepředvídatelných podob. Nakonec i ona sama tam také někde bude, protože hladem pohltila i sebe sama.

    LP: Dá se říct, že tahle fascinace mytologií Pána Prstenů může být zakořeněná v určitých nostalgických vzpomínkách? Jako jednu z dalších důležitých inspirací jsi zmiňovala Temný Krystal. Pokud to chápu dobře, tak původní film je v americkém prostředí neuvěřitelný vyvolávač...

    Pokračování na následující straně
  • Použijte prosím novější prohlížeč.
    Pokračování z předchozí strany

    ...nostalgie, stejně jako jeho pokračování ve formě seriálu z roku 2019 (musím se přiznat, že jsem ani jedno neviděl). Ptám se čistě z nejistoty, jestli neznalostí těchto zdrojů nepřicházím o nějakou zásadní rovinu práce, nejblíže tomu si totiž v českém prostředí dokážu vybavit jen Nekonečný příběh.

    To mi zrovna navodilo důležitou otázku: Jak velkou roli hraje paměť v ungoliant? Osobně nikdy nezapomenu moment, kdy se z ničeho nic vynořila skoro čtyři roky stará skladba od Swan Meat a Yoshitaka Hikawa, kterou jsem musel slyšel alespoň stokrát v nejrůznějších hudebních mixech během toho, co se mi ještě formoval hudební vkus. Mám pocit, že jsi se mi tím úspěšně navrtala do velmi specifické oblasti vzpomínek, ve kterých se ti povedlo stimulovat, co jen šlo, což mělo za následek pocit extrémní úlevy, možná až útěchy v přítomné situaci. Jak důležité jsou takové momenty ve výběru samplů, které nakonec použiješ?

    GT: Mým důvodem návratu k univerzu Pána Prstenů byla určitě kombinace nostalgie a jeho velmi uspokojující mytologie, která ve mě po všech těch letech zažehla nový zájem. Pamatuju si, jak jsem v deseti letech trilogii viděla poprvé a přemýšlela, jestli se to opravdu stalo, a proč jsem se o tom neučila ve škole – přesně díky oné neuvěřitelně zakotvené mytologii. Ty roky, co se o ní dozvídám čím dál více, mi daly úplně nové pochopení a uznání její hlubokosáhlé historie světa. I přesto mi ale připadá velmi svěží a živoucí i v dnešní přítomnosti.

    Temný Krystal je pro mě opravdu nový zážitek, který si ale bez ohledu na to velmi užívám. První jsem se k němu dostal přes sérii Netflixu, která ze mě udělala tvrdého fanouška téměř přes noc. Ještě, než jsem se dokázala dostat do jeho příběhu mě absolutně uzemnila jeho vizuální stránka. Cítíte, kolik práce a lásky jim muselo být věnováno a máte z toho pocit, že svět Thra existuje nezávisle na vaší zkušenosti, že je v podstatě naživu. A ony znepokojující vlastnosti přítomného loutkařství a praktických efektů všemu propůjčují velmi magickou a tajuplnou atmosféru, která mění bezstarostné v děsivé a temné v legrační. Tato hra odporujících si emocí a znepokojivosti mě opravdu vtahuje a přesně takové zážitky se snažím zprostředkovávat pomocí hudby.

    Musím říct, že jsem v tom nikdy nepřisuzovala paměti jakoukoli zásadní roli, ale to je skvělá poznámka! Zmiňovaná skladba ungoliant je primárně seskládaná z úryvků skladeb jiných hudebníků, již existujících, ze kterých je složen takový obrovský mišmaš útržků, náhradních dílů a výrazných momentů. Aniž by to bylo něco, o co se v hudbě aktivně snažím, tak miluji právě ty zvláštní emoce, které mohou takové mišmaše vyvolat, pokud divák zná původní zdroj (proto je super, že tě to takto zasáhlo!). Nemyslím, že jsem si takových věcí byla vědoma při skládání, protože je to přibližně dva až tři roky stará skladba, která doposud prošla mnoha iteracemi.

    LP: Za mě je určitě ta zkušenost, kterou popisuješ přítomná! Skoro, jako by nepatrně nahlížela, propojovala a možná i ovládala všechny prvky alba. To je pro mě silně vidět i ve vizuální podobě tvých alb, která pro mě vždy slouží jako takový záchytný bod, který mi určí, jak hudbu vnímat více smysly. Zajímalo by tě posunout se k jiným médiím – například k seriálům nebo hernímu designu? Zrovna jsem si představil své potenciální budoucí děti hrající Dungeons and Dragons a jako jediná vhodná hudba se mi vybavuje právě ta tvoje.

    GT: Ve skutečnosti jsem se velmi dlouhou dobu chtěla stát herní designérkou! Byl to i můj původní dětský sen! Po absolvování několika předmětů a následném zjištění, že to není úplně pro mě, jsem přestoupila na studia filmu, po jejichž neúspěchu jsem postoupila k fotografii (avšak už během všech studií jsem se intenzivně věnovala hudbě).
    Nebylo to dlouho po ukončení vysoké školy, co mi došlo, že hudba je ta pravá cesta, jak se znovu propojit s vyprávěním a tvorbou světa, které jsem...

    Pokračování na následující straně
  • Použijte prosím novější prohlížeč.

    ...ve videohrách a filmech tak milovala. Udalo mi to směr, jak v sobě probádat určité aspekty v úplně jiném světle, než jsem si původně jako dítě představovala.

    Ale doufám, že se to vše otočí! Zbožňovala bych možnost pracovat na herním nebo filmovém soundtracku! Ostatně fake meat a ungoliant jsou v podstatě zvukové prvky filmu nebo videoher, které se odehrávají všechny najednou bez jejich vizuálního doprovodu!

    LP: Ano, tak si je přesně představuju! Jsou tu v tom případě nějaké filmy, hry nebo řekněme jakékoliv práce, kterým bys ráda dělala hudební doprovod? A mohla bys uvést některá tvá oblíbená díla?

    GP: I když to nemusí být ve stínu mých posledních alb úplně zřejmé, tak číslo jedna na seznamu her, kterým bych chtěla dělat soundtrack a sound design, je Luigi’s Mansion, jejíž hudba obsahuje jednu z mých nejoblíbenějších nálad (strašidelně – roztomilá) a zvukové efekty v nejnovějším díle (Luigi’s Mansion 3) můžu popsat jen jako naprosto lahodné, opravdu čistá radost je poslouchat. Ovšem i práce na jakémkoliv strašidelném či hřbitovním prostředí pro kteroukoliv Nintendo hru by pro mě byl absolutní požitek. Zahrnuje to velmi specifické pocity, které, mám dojem, nedokáže většina mě známých médií dobře zachytit.

    Jedním z mých nejoblíbenějších herních soundtracků (i her jako takových) je ten z Shadow of the Colossus. Je opravdu velkolepý, tajuplný, melancholický, mysteriózní a schopný vyvolání velmi silné emoční reakce. Perfektně odpovídá pocitu objevování rozsáhlého a zapomenutého světa. Dokonce jsem do skladby pojmenované the last big secret zakomponovala odkaz na doposud probíhající pátrání po skrytých věcech a souborech ve hře – hledání „posledního velkého tajemství“.

    Dalším nejspíše zřejmějším oblíbencem mezi soundtracky je pro mě ten z her The Elder Scrolls Oblivion a Skyrim, který poslouchám do jisté míry velmi často (většinou kompilace nočních ambientních atmosfér). Díl Oblivion mi silně navozuje pocity nostalgie, hlavně díky tomu, že jsem jej velmi intenzivně hrála v době mého dospívání a Skyrim jaksi prodlužuje tyto povzbudivé pocity dále (poprvé jsem Skyrim hrála teprve teto rok, i když jsem jeho soundtrack během posledních let poslouchala víceméně konstantně). Velmi důležitá a vlivná je pro mě jejich neuvěřitelně komplexní a hluboká historie. To, že jsou obě psány z pohledu obyvatelů onoho světa, kde má každý své kulturní tendence, které následně způsobí mnoho sobě si odporujících záznamů oné historie a mýtů je podle mě senzační.

    LP: Tak to je pro mě neuvěřitelný vhled, teď budu muset vše ještě jednou projít! Když mluvíš o tvorbě světa z perspektivy jeho mnoha obyvatel, nemáš pocit, že by ses mohla udávat stejným směrem? Odhalením tvého nového projektu Recovery Girl mi přijde, že jsi prohloubila svou vlastní „mytologii“. Nyní věřím, že každý mem, který buďto vytvoříš nebo repostuješ je jakýmsi obskurním záměrem propojení kolem tebe stále rostoucí komunity lidí.

    GT: Určitě! Pomalu pracuji na tvorbě světa pro povídky, které bych mohla už brzo začít psát, z nichž některé nepochybně prosákly do mé hudby. Teď nemůžu být jakkoliv konkrétní, protože žádný z těch příběhů zatím neexistuje, ale pokud se k tomu někdy dostanu, tak budete určitě schopni najít mnoho paralel!

    A k Recovery Girl – snažím se bez jakýchkoliv tajností propašovat její příběhový kánon do univerza Gorillaz. Ale příští rok se můžete těšit na několik nových postav z jejího světa! Spolupracovala jsem se skvělým umělcem na návrhu nových charakterů a nemůžu se dočkat, až její kamarády budu moct všem představit.

    LP: Tak to už se taky nemůžu dočkat! Mockrát děkuju za takto skvělý rozhovor a měj se tak hezky, jak to jen jde!

    GT: Není zač! <3

  • Rozhovor Tamary Spalajković se Šimonem Kadlčákem: Svět je plný záhad, proto je potřeba víru, naději a lásku Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Jim Krutor: Clean Slate (2021) Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Jan Bražina: Když je ateliér u mě, já tam nejsem Použijte prosím novější prohlížeč.

    Jan Bražina: Když je ateliér u mě, já tam nejsem

    Vytržením objektů z ateliéru vznikl pokoj vymyšlené postavy, bojovníka bez emocí a smyslu bytí. V pokoji, kde neexistují žádná pravidla, tato entita nachází postupně svůj fiktivní svět a dává okolním objektům funkci. Z unaveného bojovníka se však stává další objekt tohoto prostoru. V pokoji přebývám i já a dělám těmto postavám a objektům, z kterých najednou vznikají příběhy, společnost. Skrze dokumentaci můžeme invazivně nahlédnout do pohádkového místa na hranici intimnosti a fikce.

  • Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Jiří Gruber: Pozapomenutá líheň forem i přístupů – Judson Gallery z Downtownu Použijte prosím novější prohlížeč.

    Jiří Gruber: Pozapomenutá líheň forem i přístupů – Judson Gallery z Downtownu

    Když se počátkem sedmdesátých let minulého století objevili v americkém New Yorku nezávislé prostory (nejen) pro vystavování uměleckých výtvorů jako Just Above Midtown, A.I.R. Gallery nebo The Kittchen, znamenalo to mimo jiné zformování alternativy k tehdejší převládající výstavní praxi. Upřednostňováním okrajových témat i přístupů, rozpouštěním hierarchie uvnitř instituce nebo už jen svým neziskovým charakterem kontrastovala zmíněná centra s převážně komerčním a pevně organizovaným galerijním provozem, jenž tou dobou vládl tamní výtvarné scéně. Jakkoliv přelomová nebo přinejmenším objevná se výše zmíněná místa mohla ve své době jevit, ani ta však nepostrádala svůj předobraz. A to dokonce v rámci poválečného New Yorku.

    Výrazných podnětů pro přehodnocení dosavadního kulturního chodu se v New Yorku objevilo koncem 50. let hned několik. Nikoli nepodstatnou roli sehrály už jen tehdejší složité podmínky pro prezentaci výtvarné tvorby. I pro tehdejší megalopoli platilo, že počet umělecky činných výrazně převyšoval kapacity galerií. Drtivá většina především komerčně orientovaných institucí se navíc soustřeďovala na osvědčenější produkci a dlouhodobě přehlížela alternativně laděnou „downtownskou“ scénu. K jejímu emancipačnímu procesu potom kromě vlastního odhodlání přispěl i příliv několika umělkyň a umělců ze západního pobřeží, kteří ideálu samosprávní, komunitně fungující galerie dopomohli dát konkrétní podobu. [1]

    [1] V neposlední řadě lze za důležitý krok ke vzniku „artist-run galleries“ považovat i již existující snahy o propojení umělkyň a umělců s teoretičkami, teoretiky, kritičkami a kritiky v pravidelných neformálních setkáních, jak se tomu dělo například v případě prostoru The Club.

    Galerie vzešlá z terénní mise

    Jeden z nejpozoruhodnějších prostorů, jenž později posloužil jako inspirace pro mnohá další centra nezávislé kultury, se nacházel na rohu Thompson Street a Washington Square. Judson Gallery, pragmaticky pojmenovaná podle budovy, ve které sídlila, vzešla z dialogu mezi uměleckou a církevní komunitou coby součást její terénní mise. Výtvarná scéna jižního Manhattanu postrádala místo, kde by se mohla sdružovat a místní protestantská obec jí nabídla prostor bývalých studentských kolejích jen pár metrů od kostela. Výčet specifik nevšední galerie nicméně nezůstává u kuriózního původu a situování. Za svou krátkou existenci – původní prostor fungoval jen necelé tři roky – se Judson Gallery stačila vymezit vůči tehdejším výstavním praktikám hned na několika úrovních. Neobvyklá byla už jen skutečnost, že ji primárně spravovali sami umělci a při přípravě výstavního programu se poměrně svižně střídali. Zpočátku ji mělo na starosti duo Marcus Ratliff a Tom Wesselmann, které záhy vystřídal Claes Oldenburg, aby své místo zase po jednom roce přenechal Allanu Kaprowovi – pohříchu však ve výčtu schází ženské jméno. Jelikož byla galerie do značné míry vyvázána z tržních zájmů, zejména po dramaturgické stránce vykazovala téměř bezmeznou volnost. K tomu přispěla i možnost, a především ochota galerie upozadit reprezentaci sebe sama. Všem vystavujícím bylo například dovoleno s prostorem nakládat zcela dle vlastní libosti (jediné bezpečnostní omezení představoval zákaz rozdělávání ohně). Architektonické kvality místa se ostatně nejednou staly nedílnou součástí výstav.

    Rané environmenty i předvoj feministického umění

    Tak tomu bylo i v případě výstavy Claese Oldenburga v květnu roku 1959. Když dvojice umělců původem z Ohia, Marcus Ratliff a Tom Wesselmann, oslovila s nabídkou spolupráce tehdy třicetiletého Oldenburga, událo se tak na základě jeho předešlé výstavy v knihovně univerzity The Cooper Union. Série hbitě provedených figurálních kreseb, které tam Oldenburg představil, však byla i přes svou zřejmou přitažlivost ještě na hony vzdálena práci pro Judson Gallery. „Klasický“ formát prezentování výtvorů v „neutrálním“ prostředí bílých stěn Oldenburg nahradil několikatýdenním tvůrčím procesem přímo v galerii, během kterého postupně přetvořil její prostory ve všezahrnující environment. Po celou dobu mohli navíc prostor navštěvovat diváci a více či méně činným způsobem se celé akce zúčastnit. Go in instead of look at.

    Za neméně vizionářskou lze označit výstavu, jež v Judson Gallery proběhla o dva roky později, v dubnu 1961. Na svědomí ji měla tehdy rovněž třicetiletá Martha Edelheit. Oproti Oldenburgovi sice zvolila na první pohled mnohem tradičnější přístup – na stěny galerie „pouze“ rozmístila několik kreseb a akvarelů, podstatným se však s odstupem času jeví hlavně jejich námět a zpracování. Dlouho před rozmachem podobně orientovaného umění v 70. letech totiž ve své práci otevírala otázky tělesnosti a sexuality s důrazem na jejich feministickou rovinu. Zdánlivá nevinnost výjevů vzdáleně připomínajících bezelstné dětské hry i záměrně naivní provedení se zde ocitaly v příkrém rozporu s motivy podivných masek, uřezaných údů nebo zubožených torz. Podobně kontrastní vyznění potom vykazovala i kombinace jemných pastelových barev a nervózní, až jakoby skřípavé linky. Na první pohled nepatrné, ale při bližším ohledání možná o to naléhavější...

    Pokračování na následující straně
  • Použijte prosím novější prohlížeč.
    Pokračování z předchozí strany

    ...narážky Marthy Edelheit na ženské tělo znásilňované metaforicky i fakticky představovaly ve své době mimořádný úkaz. Ostatně jako skutečnost, že autorka byla jednou ze tří žen, které v prostorách Judson Gallery během jejího krátkého trvání uskutečnily své sólové výstavy.

    Judson Gallery ve své původní podobě zanikla zkraje roku 1962. Význam dnes poněkud pozapomenutého místa, jenž jakoby s lehkostí přehlíželo ustálené způsoby a zbytná pravidla, nekončí pouze u spoluurčení uměleckého vývoje druhé poloviny dvacátého století. Kromě skutečnosti, že představovala líheň pro (staro)nové umělecké formy a přístupy, byla Judson Gallery také důležitým prostorem pro upozaďované skupiny. Její existence dokazuje, že je možné věci uskutečňovat do značné míry nezávisle, samosprávně a bez zbytečné hierarchie. A to nejen v New Yorku na prahu šedesátých let...

  • Rozhovor Dominiky Dobiášové s malířem Vojtěchem Lukschem: Starting MS-DOS Použijte prosím novější prohlížeč.

    Rozhovor Dominiky Dobiášové s malířem Vojtěchem Lukschem: Starting MS-DOS

    K nahlédnutí do své autorské tvorby vybral sérii vyšívaných obrazů. Vojtěch Luksch je poměrně pevným studentem i osobností ateliéru Malířství 1 vedeným Vasilem Artamonovem a Marií Štindlovou na FaVU. Nyní studuje magisterský program.

    Dominika: Čau Vojto, mohl bys na úvod nastínit, jaká je základní povaha tvé tvorby, jaká jsou dlouhodobá témata, kterým se věnuješ a co je důvodem tvého dlouhodobého zájmu o ateliér?

    Vojtěch: Ahoj, tak dlouhodobě jsem se zaměřoval na modernu a její vyjadřovací prostředky. Poslední asi rok a půl se nejvíce zabývám vizuálem starších počítačových her, kde se snažím najít určitou propojenost s některými výtvarnými modernistickými směry. Takhle vznikly malby krajin vycházející z herní série GTA. Na těchto malbách mě zajímá především nedokonalost grafiky, která mi svými ostrými hranami trochu připomíná právě modernistické malby. Ve svých obrazech tuto podobnost ještě nadsazuji. Takovým vtipem pro mě bylo hledání adekvátní kompozice, které jsem nalézal přímo ve hře. S Martinem Gračkou, kterého jsem přizval ke spolupráci, jsme tomu říkali e-plenér.
    Co se týče dlouhodobého zájmu o ateliér Malířství 1, je to tak trochu způsobeno mojí povahou, jsem docela dost konzervativní a popravdě jsem neměl až tak zásadní touhu chodit jinam. Asi je to z pohledu ostatních chyba, ale mě stačilo si poslechnout názor jiných vedoucích během klauzur a případně to probrat během nějakých individuálních konzultací, ale abych někam přecházel na delší dobu, to mě nelákalo.

    D: Jasně, k těm modernistickým směrům, máš na mysli některé konkrétní tendence nebo autory, ve kterých nacházíš inspiraci?

    V: Dříve jsem se modernistickou formou nechal ovlivňovat hodně. Obecně jsem spíš eklektický a autorů mám oblíbených spousty. Zmíněná série krajin z GTA má odrážet Cézannovu tvorbu, jeho zjednodušování přírody do geometrických tvarů a protokubismus.

    D: Když navážu na tuto sérii obrazů – jak vznikala? Co tě přimělo se odchýlit od malby k vyšívání?

    V: Ono právě nejde z mé strany vůbec o vyšívání. Já vlastně recykluji staré vyšívané obrázky a na ně maluji. Takže žádný odklon od malby tu není.

    Vzniklo to tak, že pár těch tradičních vyšívaných obrázků krajinek jsem zdědil a schoval si je asi už před více než rokem. Tušil jsem, že by s tím šlo nějak pracovat, ale nevěděl jsem hned jak… Poslední dobou jsem se hodně zajímal o estetiku starších počítačových her, které jsem jako malý hrál. Dovedla mě k tomu nazpět hodně i hudba, různé okrajové žánry jako chiptune nebo dungeon synth. Zvuky a sound evokující často soundtracky starých počítačových her ten zájem a návrat do devadesátek ještě více umocnil.

    No a nějak se mi to v hlavě spojilo s těmi vyšívanými obrázky a došlo mi, že to silně připomíná staré hry, obojí vlastně používá rastr. Rozhodl jsem se to tedy pojmout jako screen z počítačové hry. Stačilo domalovat nějaké herní prvky, zbraň nebo auto v popředí, nějakou ikonku nebo šipku. Důležitou součástí toho procesu je najít vhodný motiv toho vyšívaného obrázku a pak to dát do souvislosti s nějakou konkrétní hrou tak, aby to dávalo smysl. Takže já nic nevyšívám, domaluji to tak, aby to právě dobře fungovalo s tím prostředím, které už je vyšité.

    D: Líbí se mi propojení tradičního řemesla vyšívání se soudobou technologií. Trochu mi to připomíná Kláru Hosnedlovou. Upřímně jsem myslela, že jsou to všechno výšivky. Ještě by mě zajímalo, jestli máš nějakou zkušenost s mimoinstitucionálním vystavováním? Láká tě takový typ výstav nebo si raději zajdeš do galerie?

    V: Jo, její práci trochu znám, ale popravdě v tom nevidím až tak moc společného. To, že ta malba má naprosto splývat s tím vyšívaným obrázkem je právě účel - aby si divák nebyl vlastně na první pohled jistý o co jde. Takže je dobře, že sis to myslela… :-)

    Mám zkušenosti hlavně s mimoinstitucionálním vystavováním - kavárny, hospody. Avšak nejsem úplný zastánce toho, když u mého obrazu někdo tlačí pizzu. Bohužel mnohdy není na výběr, když chceš něco vystavit. V těch podmínkách je galerie určitě vhodnější, ale je to horší s tím zájmem a komunikací. Ve výsledku mám rád obojí.

    D: Na čem momentálně pracuješ? A můj poslední dotaz - máš nějaký dlouhodobý cíl nebo sen, který by sis v umění chtěl splnit?

    V: Co se týče mé současné práce, tak pracuji momentálně primárně na této sérií a paralelně pokračuji i v některých starších sériích. Někdy se i rád vracím k nějakým starším tématům. Takovým dlouhodobějším menším snem nebo cílem, který bych třeba zmínil, je udělat někomu přebal desky. Sbírám vinyly a jak jsem říkal o hudbu se hodně zajímám, takže by to bylo takový spojení mých zálib. Jinak chci hlavně malovat a dělat co mě baví.

    D: Tak doufám, že se brzy objeví nějaký zájemce, ať se daří. :-)

    V: Dobře, díky :-) Tobě a Bublině přeji též hodně zdaru!

  • Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Tereza Sachrova: Tůně Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Použijte prosím novější prohlížeč.

    Vojtovi

    „Tak co mladej? Turka, pivko?“ zaburácel Pepa. Na kafe se ptá jen tak do oběda.

    „Dám si pivo, díky.“

    Bylo sice deset dopoledne, ale dát si turka v hospodě, kde zrovna běží zápas české basketbalové reprezentace na mistrovství světa proti Turecku přišlo Vojtovi až příliš velké klišé. Navíc od vedlejšího stolu už slyšel pár peprných hlášek na účet toho, kdo se rozhodl začít den standartkovým smrťákem v obřím hrnku.

    „Jen ho rubni, aj s tym logrem! Tak jak je naši rubnou než ten cajdák dopiješ!“

    „Tak sis dal turka k snídani? Tak z toho se mi šavlička v kapse obracá“

    „Ať ti turban naroste, když už ti knír tou břečkou zčernal.“

    Po každém takovém promyšleném zápichu následovalo zaskřehotání, plácání do zad nebo jen zrychlené odfrknutí viceroykového kouře z mohutných plic.

    Vojta stůl pozoroval z takové dálky, kdy zvládal vstřebat každou novotu, ale nebyl nechtěnou součástí jejich uzavřené interní, prošedivělé, místy kšiltovkové společnosti. Koukal na dědu mezi nimi, jako na templáře u kulatého stolu, protože ho předtím od toho štamgastského vyhnal. Prej tam pro mladé není místo.

    Vojta to chápe. Před kámošema nemůže děda ztrácet tvář. Česko vede. Už od začátku. Vypadá to pro ně slibně. Snědá slečna s kruhama v uších a kroužkem v nose už tolik rudou tureckou vlajkou netřepe, ale neztrácí naději. Vypadá, jako by naháněla býka poloprázdnou halou a možná to ani není kroužek v nose, jen televizní zrnění, které se vždy zhorší, když Pepa práskne dveřma od kumbálu s výlevkou. Od stolu se pak jako mexická vlna strhne chorálové „toooož!“.

    Nekde v hloubi české drobné dušičky se třepe potřeba „dát Turkům pokuř“. K historii Vojtovy země už neodmyslitelně patří turecké tažení, které neprošlo zemí tak úplně bez poskvrny. Na místech, kde zasáhla vyšší síla, která „pomohla nebohým vesničanům zahnat hrozbu“ (říkali tomu Bůh) stavěli věřící poutní místa, která postupně rozšiřovali o stánky s růženci a lázeňskými oplatkami, vylepšovali bezbariérovým přístupem a terminálem na platbu „příspěvků církvi“ kartou nebo QR kódy pod každou freskou, které návštěvníka odkázaly na příslušný portál, kde se jak dočetl, co výjev znamená, tak mohl sdílet svou oblíbenou fresku, hlasovat o neinteraktivnější poutní místo v zemi nebo ho nominovat na „církevní pecku roku“. Možná někde odtud to celé pramení a převaha nad Turky v basketu je po těch staletích silnou dávkou národní hrdosti. Nebo je to fajn důvod pro posezení s chlapama u Pepovy telky. Všichni jsou rádi, že se Pepa věnuje tomuto kšeftu místo té hloupé videopůjčovny.

    Na tento den teď Vojta myslí.

    Ze včerejška na dnešek se Vojtovi v noci zdálo, že na něj...

    Pokračování na následující straně
  • Použijte prosím novější prohlížeč.
    Pokračování z předchozí strany

    ...útočí Turci na koních s basketbalovými míči, metají kolem sebe lázeňské oplatky jako frisbee a nad hlavami jim krouží dlouhé růžence jako kovbojská lasa. Obléhali Žďárský potok, ale nakonec se obyvatelům podařilo vykoupit se, obsahem Pepovy staré videopůjčovny.

    Takové sny mívá často. Změti ze vzpomínek po tom, co mu chybí. Včera si vzpoměl na ten den v hospodě, na mistrovství světa v basketu a ponořil se do všech vůní a zvuků, které si byl schopný z toho dne vybavit.

    Ležel teď v posteli a myslel na pajzl u Pepy. Myslel na mokré podtácky, na holbovou vývěsku, na hluk kolem stolů, co zníval jako hukot včel. Myslel na mamku a bráchu.

    Od té doby, co bydlí v Brně, je všechno tak nějak jinak. Možná to není Brnem. Jen to schytalo se všim všudy a za všechny. Snaží se ho objevit. Díky okolnostem, ho zvládá objevit jinak, než každý nový příchozí, kterého velmi rychle polkne velká tlama okolních hospod, co se zdají být fajn a husté asi prvních 10 kocovin. Vojta objevuje Brno zvenčí. Než se hospody znova otevřou, má kam jít. To málokdo. Všichni jsou lapení už od chvíle, co objevovali Brno poprvé a zevnitř. I tak. Chybí mu holbové vývěsky, lidi kolem stolu, co hučí, mluví, smějí se. Chybí mu zvuk kutálejících se kostek po dřevě. Všechno je tak nějak jinak.

    Réza ještě spí. Snad se jí zdá podobný bigbít, jako jemu. Škube jí jemně levý koutek. S pootevřenou pusou vypadá spíš jako ryba, kterou někdo tahá z vody za háček. Ještě že je tu Réza s ním. Město je hned živější, díky barevným punčocháčům veselejší. Ryba připomněla Vojtovi hlad. Otevřel plechovku tuňáka a olej se mu rozlil po zápěstí. Smrdí to. Připomíná mu to školku. Černý čaj s kovovou chutí várnice, mrkvičkový salát, pach uřízených dětí v punčocháčích. Plechovka plná toho druhu vzpomínek, co se váže jen na pachy a zvuky, když člověk ještě neumí číst a psát.

    Třeba to Réza sní.

    Vojta vaří kávu. Myslí na žaludeční vředy, na které přijde občas řeč s ezo lidma, co neví, jaká je slast, zalít lačný žaludek temným hustým životabudičem. Vojta nemá...

    Pokračování na následující straně
  • Použijte prosím novější prohlížeč.

    ...peníze na snídani. Má sotva na nájem, u záchodu už pár dní leží časopis s vytrhanýma stránkama, nádobí se myje octem, ze sprcháče je kalná voda, ale i tak se škudlí peníze za vrácené lahváče na novou kávu. Chybí mu kavárny. Chybí mu trápení, kterou kávu si dát, co je na mlýnku, chybí mu, jak Réza sedí naproti něj a zapadá svým outfitem do každého interiéru. Všechno je tak nějak jinak. Vojta nese tuňáka a kávu k posteli. Jakmile zavoněla okolo gauče, otevřela Réza oči, jako když se probudí rys. Je pomačkaná a zmatená. Jako dítě. Za oknem je déšť a obyvatelé města pod 60 let, nesmí ještě do obchodu, je brzy a chladno.

    Na toto ráno teď Vojta myslí. Sedí spolu s Rézou na půli cesty k tůni u Žďárského potoka a dýchají chladný vzduch, co jim plní unavené plíce plné kocoviny. Z Šeráka není kocovina tak zlá. Trochu vyschlé tělo, trochu rozházeno v hlavě. Vojta včera vyhrál nějaké drobné v kostkách a to se pak hned pije líp. U Pepy bylo narváno, chlapi si vynutili Eurosport s koňskýma dostihama a přeřvávali se u stolu. Ženské pily víno a na sklenicích měly mastné otisky od rtěnky a drobků z křupek. Uvnitř je vedro, dusno, zamlženými okny dovnitř proudí listopadový chlad. Vojta s Rézou myslí na tu dobu, kdy jim chyběly hospody, kdy nesměli nakupovat, jak se jim zachtělo, kdy nechodili do školy a sotva spolu mohli vyjít ven, pokud nebylo 8 večer. Mysleli na pusy přes roušku. Tůně se příliš nezměnila, je jen o něco krásnější a nedostupnější. Okolí se však poslední dobou nějak víc mění. Od té doby, co nelítají letadla, mnohem víc prší.* Tráva pod nohama téměř křupe jako sníh. Je tmavě zelená, jako ze sametu, plná vody a živin, které jim konečně nekrade kysele žlutá řepka.** Voda v tůni je čistá jako nikdy před tím, usídlili se tu raci a přibylo tolik kapradin, že se v okolí Bruntálu mluví o zázračném přírodním úkazu.***

    Češi už nikdy nevyhráli nad Turky v basketu.

    * Přechod na dlouhodobý homeoffice dokázal, že není vždy potřeba, aby byli pracovníci posíláni na služební cesty nebo na zahraniční schůze, když jejich fyzická přítomnost není pro obchod nezbytná. Kvůli tomu přestalo využívat leteckou dopravu téměř 78% cestujících, díky čemuž spousta leteckých společností zkrachovala. Veškeré cesty do zámoři bezpečně pokryla lodní doprava, která se stala velmi oblíbenou, čím dál víc využívanou a snáž dostupnou pro širokou veřejnost.

    ** Po ekonomické krizi způsobené pozastavením činnosti drobných živnostníků během pandemické karantény nebyli už zemědělci ochotní pronajímat svá pole Agrofertu a věnovali se pěstování tuzemských plodin, zeleniny a obilovin nebo se snažili půdu znovu zregenerovat pro dlouhodobé pěstování.

    *** Kapradiny, jako jedny z nejstarších rostlin na světě, obývají naši půdu už od pravěku. Během ekologické krize v 1. desetiletí 21. století mnoho druhů kapradin vymizelo, ale během rapidního zlepšení po pandemii viru Covid-19 se kyselost půdy přiblížila hodnotě, ve které kapradiny mohou opět bezpečně růst. V okolí Bruntálu se vyskytly dosud neobjevené druhy kapradin, čibuků a vodních řas, díky kterým se různá místa mohla prohlásit za chráněnou krajinnou oblast.

  • Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Iga Świeściak: CAPABLE YET IMMOBILE Storyboard for Dürer's Melancolia I. Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Použijte prosím novější prohlížeč.
  • Přispěvatelé Použijte prosím novější prohlížeč.

    Přispěvatelé

    Šimon Kadlčák

    (*1990) funguje interdisciplinárně v prostředí současného vizuálního umění. Ve své umělecké tvorbě zpracovává téma rozpouštějící se identity jedince v kolektivu či vlivem změněných stavů vědomí, které ho dovedlo k zájmu o autonomii, freetekno, fotbal nebo husitství. Spoluzaložil nezávislý experimentální off-space Zaazrak|Dornych (s Kryštofem Netolickým), píše kritické texty pro Artalk, A2, Fotograf ad., podílí se na fungování projektu ArtMap a v letošním roce jako kurátor připravil sérii výstav a podcastů pro Galerii TIC. Je spoluautorem knihy Atlas spontánního umění (s Pavlem Konečným, 2016). V poslední době vystavoval samostatně i na skupinových přehlídkách mj. v pražských galeriích 35m2, Jelení nebo NGP, v PLATO Ostrava, bratislavské Kunsthalle nebo v Galerii Emila Filly v Ústí nad Labem.

    Jakub Verich

    Jakub je umělec. Primárně se věnuje kresbě, ale vytváří taky keramiku. Vystavoval v Praze a ještě někde, ale to si už nepamatuje. Svoje práce neprodává a ani o tom nepřemýšlí. Nemusí. Kromě tvůrčí činnosti rád jezdí na výlety se z.s.Ramus.

    Galen Tipton

    Galen Tipton je umělkyně a hudebnice, která je jednou z centrálních postav transformujících současnou experimentální elektronickou scénu. Tato neoddiskutovatelná skutečnost se jen potvrzuje jejím dílem, ať už pod svým vlastním jménem nebo pod nově představeným projektem Recovery Girl. Vydává hudbu na legendárních labelech jako Orange Milk Records, Deskpop či Unseelie a její singly se objevují snad v každé signifikantní hudební kompilaci posledních několika let (a to ani nezmiňujeme její remixy, které doplňují nespočet dalších alb). Její živoucí, hyper-hutné, precizně komplexní kompozice ve vás zanechají pocity údivu a adorace – každý okamžik je skutečně magický, hodný k nekonečnému navracení se k poslechu.

    Tereza Sachrova

    Tereza Sachrova studuje druhým rokem na FAVU v ateliéru Fotografie a zvyká si. Věnuje se tvorbě textů různých druhů a nedruhů, experimentuje se vztahem textu k obrazu nebo k jeho vizualizaci. Přeje si rozšířit své působení o kočovné kurátorství.

    Nela Bártová

    Nela Bártová (1998) studuje v Ateliéru Sochařství 2, mimo to je VJka, DJka, píše poezii i jiné texty. Působí v centru umění nových médií Vasulka Kitchen Brno, v hudebním klubu Bajkazyl Brno a v opavském spolku Bludný kámen, který se zabývá současným uměním a experimentální hudbou. Tvoří vizuální složku audiovizuálního elektronického dua Lowmoe. Chtěla by zpívat v shoegaze kapele, ale stydí se.

    Jakub němec

    Jakub Němec (1990) se narodil v Dubnici nad Váhom, vystudoval FaVU v Brně, konkrétně Ateliér kresby a grafiky Svätopluka Mikyty. Pracuje s médiem kresby, malby, grafiky, objektu, videa a s digitálními médii, které postupně využívá v komplexních výtvarných instalacích. Využívá témat převzatých z různých vědních oborů, pomocí kterých zkoumá institucionální background uměleckého provozu a možnosti kritiky společnosti v návaznosti na utopická východiska a spekulaci v umění. Poukazuje na smysl autora v současném umění, zkoumá ekonomické a environmentální možnosti výtvarné produkce, využívá prezentace umění jako edukativního či „popularizačního“ showroomu pro poznatky z fyziky i z jiných oborů. Je členem spolku Institut Institut a dočasně fungující skupiny umělců, jejímiž členy jsou dále Michal Žilinský, Petr Jambor a Jakub Roček, s kterými společně vytvářejí prostorové výtvarné instalace.

    Jan Bražina

    Jan Bražina (1997) studuje Ateliér sochařství 2 Jana Ambrůze na FaVU v Brně. Při studiu absolvoval stáž na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Ve své tvorbě se věnuje transformaci módních doplňků a využívá recyklované a přírodní materiály, se kterými pak dále pracuje a deformuje je. Vznikají autentické objekty, z nichž vyzařuje Janův blízký vztah k módě.

    Iga Świeściak

    Iga Świeściak (1993) se narodila v Polsku, v současnosti působí v Berlíně. Je součástí programu Art Praxis na Dutch Art Institute. Tvoří prostřednictvím média instalace, videa, kresby, performance, kterými propojuje neohrabaný přebytek s erotickou představivostí a zmatkem. Zajímá se o funkčnost těl a předmětů, narcismus, hyperaktivní DIY kulturu a pornografii. Věří v kinetickou představivost.

    Jakub Mynář

    Jakub Mynář (1993), vystupující pod pseudonymem Jim Krutor, začal na konci svého studia grafického designu v Ateliéru Text Forma Funkce vytvářet vlastní hudbu a zabývat se vývojem webů a různých browser-based projektů, u kterých se zkušenost s designem stala výhodnou znalostí pro chápání a realizování požadavků různých uměleckých projektů v prostředí digitálních platforem. Momentálně studuje Ateliér performance na FaVU, kde se zaměřuje na tvorbu a prezentaci vlastní hudby, přičemž prozkoumává skryté mechanismy hudebních událostí. Žánrově se pohybuje mezi klubovou scénou a soundtrackem. Pro vytváření hudebních kompozic využívá především stage-piano, mimo jiné zpívá a hraje na mandolínu. Je součástí kolektivu magazínu Bublina.

  • Použijte prosím novější prohlížeč.
Now playing